…háztartási munkák, ahogy anyánktól tanultam….

…2019 március

….tavaly decemberben a főnökasszony megkért, hogy a kedvenc blézerét csináltassam meg….na nem volt nagyon beteg….csak belül a selyem bélés egy tízcentis darabon megadta magát…én mondtam, hogy csináljuk meg itthon, de ő ragaszkodott a profi varrónőhöz…a feladatot megértettem, és egy ködös, de legalább nyálkás reggelen elindultam a varrodába….jó kis hely egyébként….ismerős vagyok ott…sok régi kedvenc cuccot helyrepofoztak már….beadtam a szajrét…közben viccelődés, kedvesek a hölgyek….valami poénon nevettünk, amikor a kásszírnő átadta az elismervényt és rajta a fizetendő összeg….2000 ft….jól lepleztem csalódottságomat, mert mosolyogva kisztihándoztam, de azóta bassza a csőröm….mert figyelj….ezek profi gádzsik…profi gépekkel…egy perc alatt végighúzza a témát …najó kettő és kész….két rongyért??….mondtam is otthon a főnökasszonynak, hogy vége ennek a mondén életnek….majd én varrok itthon………na belevágok….ötéves koromban, anyám letámadott….tű, cérna…befűzni kisfiam, és valami abroszt elkezdtem varrni…mindenre megtanítalak, a varrással kezdjük…de ne félj, megtanítalak főzni és mosni is….nem féltem, de nem lehetett őszinte a mosolyom…később az öcsémmel ugyanez….az általános második osztályában már mindent varrtam…de a szakszavakat is vágtam….a mai napon előttem a tanárnő arca, amikor a politechnika vagy valami hasonló órán….mosolyogva magyaráztam a kézi öltések fajtáit….gomblyuköltés,stafírozóöltés…a cikcakköltésnél már nyitva maradt a pislogó…de kereszt vagy ahogy a szakmában hívják, boszorkányöltésnél már ledzsalt hídba….később hímezni is kellett, mármint otthon….az öcsém levert mindenben….megértőbb volt….én próbáltam neki megmagyarázni ,hogy lázadjunk fel, …a fő érvem az volt, hogy varrás, hímzés még csakcsak,de neked még hegedűlni is kell….megnyugtatott hogy ő szereti és nem olyan nagy dráma ez….( később gimis koromban a hegedának vége lett…egy bem rakparti Mini buli után…jött a gőzhajó… elfogyott a lé, és a szép kis hangszer egy kölcseys csaj tulajdona lett némi készpénzért)…úgy tízéves lehettem, amikor megkezdtük a főzést….de az alapoktól…szombat reggel lehel piac…és ahogy kell…rövid és hosszúkaraj….oldalas…tarja…csirke, tyúk, kacsa, zöldségek….majd otthon gyakorlatban…tyúkleves: „ fiacskám nem forrhat sosem, értetted…a hagyma jól megmosva héjával …érted??…a színe miatt…és értettem …megtanultam…főzeléknél…nem rántunk, nem habarunk….maximum staubolunk…nem kell a liszt a szervezetnek nagy mennyiségben….1966-ban vágod??…képzeld hogy fekszem a röhögéstől amikor olvasom ezt a sok műmájert az egészséges konyháról….aztán nyáron indult a befőzés…kajszi…őszi…eper…málna…a savanyúk…amikor fellélegeztél, mert eljött a szeptember, akkor még bebaszott egy gonosz szilvabefőzés…” csak beszterceit kisfiam…beszterceit” ….úgyhogy a mai napig kiválóan főzök befele….a kurva szalicilról nem tudok leszokni…hiába a konzervatív iskola…még a nagy kosár is megvan a pokrócokkal…..ja vájár…azt vágod amikor félévente spájzban…stelázsi lerámol…vizes ronggyal befőttes üveg letöröl…polcokon a fehérpapír kicserél…minden második rajzszög beletörik…te meg kurvaanyázol…!!már asszed kész vagy, amikor anya…” fiacskám a ceruzával írt dátumok nem látszanak tisztán…légyszíves írd rá újra..”…na akkor azé…..az utolsó tőrdöfés a mosás volt…minden hétvégén mostunk mint a mozambó…nálunk nem volt FA meg zöldalma szappan…csak mosószappan..de esküszöm…anyánk biokémikus volt, és mindig magyarázta mennyi káros anyag van ezekben a cuccokban…beáztatott egy kád ruhát és rámutatott, hogy mára ennyi…”álljon neki fiatalúr” ….jó kényelmes volt…meggörnyedve 36 darab valamit súrolókefével basztatni…” az ingeknél kisfiam…erősen felvisszük a szappant a nyakrészre, a mandzsettára..és állni hagyjuk..”…a mosógépet nem szerette, mert mosás után mindig centrifugálni kellett….emlékszel még….hát az egy külön dili volt…jó kis gonosz és igazságtalan DDR centrifuga…beraktuk a cuccot, ha nem találtuk el az egyensúlyt, akkor elindult ezerrel…az egész család kergette a masinát az előszobában..anyám meg rémülten áramtalanított……….egy hete kiszakadt a farmerom….a fenti varrodai affér miatt….és egyébként is…a puritán életvitelem nem engedi , hogy két rongyot csak úgy….elővettem anyám régi varródobozát és nekiálltam….kész van………na csőváz…majd jelentkezem a nyári első befőzésnél…kajszi…

Leave a comment

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

Design a site like this with WordPress.com
Get started