….a vizek ura…

….1975-ben rossz magaviseletem miatt kirúgtak a Royal szállodából…pincér tanuló voltam…áthelyeztek a Szabadság hotelbe…a legendás Duli László igazgatónál kezdtem a bemutatkozást…majd az első nap végigmentem a szállodán…éttermi igazgató …porta…a konyhában a chef úr….teremfőnök urak…a hidegkonyhán reggel nagy volt a forgalom ..600 reggeli….a tanulók a szeletelő gépnél…sonka…szalámihegyek….sajtok garmadával…ketten voltak bent szakácsok…Olgyai úr…isteni fej volt, kiváló szakember…a szakácstanulók aforizmája a következő volt: „ megoldódnak gondjai, ha mestere Olgyai” . háttal állt egy szélesvállú fickó…udvariasan bemutatkoztam…magázva…rámnéz…” szöszi engem tegezz”…lejattoltunk…aznap nem szkanderoztam volna senkivel, olyan volt a kézfogása….” na mit csináltál a Royalban, hogy kirúgtak? „…elkezdtem…ő hallgatott és közben a tálcákon az előre felszeletelt sonkából és szalámiból falatozott….de hogy?….csak úgy mintha nassolna…az ujjai között néhány szelet sonka meg szalámi vegyesen….és csak úgy leengedte a torkán..szinte nem is nyelt…olajozottan csúszott és csak nyomta és nyomta……tágra nyílt szemmel néztem….persze akkor ő 27 éves volt és minden nap keményen edzett….végighallgatott, majd barátságosan megveregette a vállam….” melózz rendesen , itt jó helyed lesz..” hát így találkoztam először Tamással…Bikmak..a versenyzőtársai így hívták…imádta a munkáját…persze minden nap nem tudott jönni…felkészülés…edzőtáborok..versenyek…a nagy rendezvényeken mindig ott volt…hidegtálakat csinált…imádta….ez a nagy ember órákig díszitett…kezében a spricczsákkal…volt türelme pepecselni a zöldséggel, gyümölccsel….ha bent volt, nagy forgalma volt a hidegkonyhának….sztorizott…és kollega volt mindenkivel…érted??…nem sztár…nem…kollega meg barát….1976-ban befejeztem a sulit….eljöttem a Szabiból…néhány év eltelt, a keletinél volt a főpostán valami intézni valóm…ott találkoztunk…megölelt…ráérsz?….na gyere…mutatom az új helyemet…tizenhét év után eljöttem a Szabiból…ide hívtak ..a Lipcsei borozó a Kiss József utcában…üzletvezető lettem mondta büszkén…gyere…minden héten csütörtökön vagy pénteken én főzök…és tényleg az utcán fekete tábla: csütörtökön Wichmann Tamás főz….köröm, pacal, gulyás, bableves…etc…mentem…sokat..mesélt…mesélt…jókat…olyanokat tudtunk meg, amiket egyébként nehéz lett volna….” apukám, ez kemény sport…ide kell erő….figyeljetek…1966-ban a németországi vb-én második lettem…első: Detlef Lewe német hentes…második Wichmann Tamás szakács…harmadik a szovjet Anatolij Martinov húsbolti eladó ..értitek?…nem főmérnök meg sofőr…” és nevetett….igen..mindig ételközelben mozgott…egyszer egy kávézásnál Csapó Dudi mesélte, hogy balatonfüreden voltak edzőtáborban, és az egyik szabad délelőtt a strandon zsugáztak…a keretből lent voltak nyolcan-tízen…isten volt a palacsintás…a keret legfiatalabb pólósát megkérték, hogy írja össze az igényeket….beállt az ifjú a sorba..majd amikor odért…udvariasan leadta a rendelést..kérnék szépen hatvan túrósat, kilencven lekvárosat, meg hetven kakaósat….a mögöttük álló csóka kész volt….meg a palacsintás is…….Tamás szerény volt…mindig…millió sztorija van…én kettőt írnék itt le…mindkettő a nagy szívéről , a segítőkészségéről szól…1985-ben Schuster Lóri és a P.Mobil a duna mentén koncert sorozatot szerevezett!…ez volt a Vizi Turné..a dunai melletti településeken kikötött a hajójuk..ők ott játszottak, a közönség meg a parton hallgatta…budapest, győr, baja, esztergom…és így tovább…Tamás meg főzött…bográcsozott..a parton…zenésznek, rajongónak…mindenkinek…a másik korábbi….1978…az előző évi világbajnokságon igen rosszul szerepelt horvát kenus Matija Ljubek..megkérte, hogy a következő évben belgrádban lesz a vb…és szeretne vele készülni….majd tavasszal levelet írt Tamásnak, hogy júniusban jönnék….jött….saját hajóval…beköltözött Tamáshoz, és minden nap együtt húzták a dunán….Tamás főzött rá….mindent ugyanúgy csinált mint a magyar….majd belgrádban megverte…mikor W.T szemére hányták az újságírók, meg a sportvezetők…” jobb volt a hajrája „…nyilatkozta….sportszerűen…ezután már megtiltották neki hogy mással készüljön….UNESCO fair play díjat kapott….sosem bánta meg…sosem panaszkodott az elvesztett VB arany miatt…egyszer Pethes Sándor újságíró az MTK telepen interjút készített vele..másnap az edzőjével üzent „ ne írjatok túlságosan szépeket róla, mert az nem lenne igaz” ….Kolonics Gyuri temetésén Wichmann törte el a kenulapátot….az ő temetésén fekete szalaggal a magasba emelt lapátokkal tisztelegetek a vizek urának…ott voltam….nagy volt a tömeg,…Vaskúti eltörte a kenulapátot, melyet mellé temettek….

Leave a comment

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

Design a site like this with WordPress.com
Get started